پل فولادی چیست؟
انواع پل فولادی
14 دلیل برای استفاده از فولاد سازه ای برای پل ها
پل فولادی از نگاهی دیگر
تصاویری از مراحل ساخت و نصب پل:
مجموعه آیین نامه های کاربردی در زمینه پل ها و سازه های فولادی در حوزه ساختمان و حمل و نقل
پل فولادی چیست؟
همانطور که از نام آن مشخص است پل فولادی به پلی گفته می شود که متریال اصلی در تولید تیرهای آن فولاد باشد. ضمن اینکه در تکمیل عرشه از بتن مسلح استفاده می شود. ساخت اعضای پل فولادی آسان است و به دلیل استحکام کششی بالای مواد فولادی به طور گسترده در ساخت پل استفاده می شود. فولاد دارای استحکام کششی و فشاری و قابلیت خم شدن بدون ترک و شکستگی است. علاوه بر این، پل های فولادی تحت انقباض خشک یا خزش قرار نمی گیرند زیرا بارها در طول زمان اعمال می شوند.
برخی از خواص مهم پل های فولادی:
در مقایسه با پل های بتنی، خود وزنی نسبتاً سبک دارند و می توان پل های با دهانه بلند ساخت.
امکان ساخت مواد با کیفیت بادوام و همگن در مقادیر زیاد وجود دارد و تضمین کیفیت امکان پذیر است زیرا المان ها در کارخانه و محیط های کنترل شده ساخته می شوند.
طراحی و ساخت پل های جذاب و زیبا و متناسب با چشم انداز اطراف امکان پذیر است.
بازرسی پل فلزی برای کنترل آسیب دیدگی و همچنین تعمیر، تقویت و یا برچیدن پل و بازیافت مواد بسیار ساده و کم هزینه تر است.
اجزای اصلی پل فولادی
انواع پل فولادی
پل باکس فولادی (تیرچه باکسی یا جعبه ای)
پل تیرچه ای جعبه فولادی به پلی اطلاق می شود که با مونتاژ یک تیر جعبه ای شکل از صفحات فولادی در محل← نصب آن بر روی پایه با جرثقیل← نصب قالب← ریختن بتن به دال فوقانی تکمیل می شود. این پرکاربردترین نوع پل در بین پل های فولادی است و عمدتاً برای پل های منحنی و مستقیم با دهانه های بیش از 30 متر استفاده می شود.
به طور کلی، پل های تیرچه ای باکس فولادی را می توان بسته به شکل مقطع به جعبه های مستطیلی و جعبه های ذوزنقه ای تقسیم کرد و بسته به پیکربندی بخش به جعبه های تک سلولی، جعبه های چند سلولی و غیره تقسیم کرد. در ایران برای ساخت پل های باکس فولادی، از باکس ذوزنقه بیشتر از شکل های دیگر استفاده شده است.
پل خرپایی فولادی
پل خرپایی فولادی پلی است که فقط از خرپاها تشکیل شده است. اگر دهانه پل بیش از حد بزرگ باشد، معمولا ساخت اعضای پل نیاز به زمان زیادی دارد، اما پل راه آهنی که به عنوان نمونه در تصویر می بینید حاکی از این است که این پل اعضای سبکی دارد و ساخت آن نیز آسان است.
به طور معمول، پل با اتصال عناصر با استفاده از اشکال مثلثی ساخته می شود. بارهای وارد بر سازه از مرکز توزیع شده و بهینه می شوند. فرض بر این است که هر یک از اعضای یک خرپای ایدهآل با پینهایی به هم متصل میشوند. بنابراین هیچ لنگری وجود ندارد و تنها نیروهای کششی و فشاری بر روی گره ها وارد می شوند. از آنجایی که اعضا توسط پین به هم متصل می شوند، فقط نیروهای کششی و فشاری وجود دارد و بسته به جهت هر نیرو و شرایط تعادل، فقط در جهت اتصالات منتقل می شود.
پل طاق فولادی یا قوسی
پل قوسی فولادی پلی است که در آن سازه منحنی و با چشم انداز اطراف هماهنگ است. اعضای قوس عمدتاً تحت نیروهای فشاری قرار می گیرند و به طور متناوب روی پایه های محکمی قرار می گیرند تا دو انتهای قوس حرکت نکند. پل های قوسی فولادی به گونه ای طراحی شده اند که نیروهای واکنش افقی ایجاد شده توسط بارهای عمودی به طور موثر عمل کرده و نیروهای مقطعی اعضای قوس را کاهش دهند. برای پل های با دهانه طولانی، پل های قوسی (پس از پل معلق و پل های کابلی) استفاده می شوند.
در مقالات بعدی به انواع دیگر پل های فولادی از قبیل پل فولادی با تیرهایی به شکل آی(I) و پل های کابلی اشاره خواهیم کرد.
14 دلیل برای استفاده از فولاد سازه ای برای پل ها
عوامل زیادی فولاد را از سایر مواد ساختاری موجود در بازار متمایز می کند
تاب آوری
پل های فولادی 100 ساله بیش از 100 سال است که ساخته شده اند. بسیاری از پلهای قابلتوجه، تاریخی و مورد احترام با فولاد ساخته شدهاند: پل گلدن گیت، پل Eads و پل بروکلین. این پل های 100 ساله با نگهداری مناسب، مقاومت خود را در برابر شرایط سخت محیطی و حوادث شدید ثابت کرده اند. پلهای فولادی امروزی با مواد فولادی، پوششها و تکنیکهای ساخت ساخته میشوند که این پتانسیل را دارند که حتی از پلهایی که 100 سال پیش ساخته شدهاند، انعطافپذیرتر باشند.
قابلیت بازرسی و تعمیر
پل های فولادی را می توان به صورت بصری بازرسی کرد، زیرا تمام اجزای اصلی حامل بار به راحتی توسط بازرسان پل قابل دسترسی هستند تا به طور موثر وضعیت حین کار آنها را ارزیابی کنند. اجزای حامل بار اصلی از چشم بازرس پل پنهان نمی مانند و معمولاً برای تعیین وضعیت آنها به تجهیزات تخصصی پرهزینه یا روش های آزمایش غیر مخرب نیاز ندارند. بازرسان پل میتوانند اجزای اصلی حامل بار را لمس کرده و اندازهگیری فیزیکی هرگونه خرابی احتمالی را به دست آورند و دادههای لازم را برای نرخ بارگذاری مناسب سازه در اختیار ارزیابان قرار دهند.
برنامه ساخت و ساز تسریع شده
فولاد سازه ای که در خارج از محل با تجهیزات کنترل شده هندسی ساخته شده است، این مزیت را دارد که به محض رسیدن به محل پل آماده نصب است. نصب آرماتور و قالب مورد نیاز نیست. نصب فولاد سازه به یک محدوده دمایی خاص محدود نمی شود. فولاد سازه ای اغلب سبک تر از مواد دیگر برای همان دهانه است، که منجر به جرثقیل های نصب کوچکتر یا کمتر می شود. استفاده از فولاد سازه ای برای پروژه پل، ساخت و ساز را تسریع می کند و نیاز به نیروی کار در محل و هزینه های کلی پروژه را کاهش می دهد.
هندسه های ساده و پیچیده
تیرهای فولادی و سایر اجزای پل میتوانند با چالشهای بسیاری از پیکربندیهای هندسی پیچیده، از ساده تا پیچیده، مقابله کنند. پلهای فولادی این مزیت را دارند که میتوانند منحنیهای تنگ، کجهای بزرگ، عرشههای عرض متغیر، تقاطعهای شهری تک نقطهای، و همچنین دوشاخههای رمپ ورودی و خروجی را که در فضاهای محدود حق تقدم مالک ضروری است، اداره کنند.
نسبت دهانه به عمق بی نظیر
حداقل عمق توصیه شده برای یک تیر فولادی پیوسته 33 درصد کمتر از توصیه شده برای بتن پیش ساخته است. این تیرهای کم عمق را با این واقعیت ترکیب کنید که فولاد می تواند گذرگاه ها را به خوبی بیش از 500 فوت بپوشاند، و مزایای بسیار زیادی خواهید داشت - به شکل هزینه های ساخت و ساز اولیه کمتر در حال حاضر و هزینه های نگهداری و بازرسی کمتر در آینده.
کاهش زباله و آلودگی
به طور متوسط، فولاد سازه ای تولید شده در ایالات متحده حاوی حداقل 93٪ محتوای بازیافتی است و 100٪ از یک قاب فولادی ساختاری را می توان به محصولات فولادی جدید بازیافت کرد. نسبت استحکام به وزن بالای فولاد همراه با ردپای کربن کم - 1.16 تن CO2 در هر تن فولاد نورد گرم ساخته شده - منجر به کاهش کلی کربن یک ساختار معمولی در مقایسه با سایر مواد قاب می شود. به بیان ساده، ضایعات و اثرات زیست محیطی زمانی که از فولاد استفاده می شود به حداقل می رسد.
قابلیت اطمینان و افزونگی
پل های فولادی از طریق روش های طراحی و ساخت اضافی به قابلیت اطمینان دست می یابند. افزونگی موثر و کارآمد را می توان از طریق مکانیسم های سطح سیستم یا اعضا با استفاده از تحمل آسیب مهندسی شده که می تواند با بازه بازرسی پل همراه شود، به دست آورد. علاوه بر این، عناصر کششی در معرض پل های فولادی در حین کار، احتمال تشخیص آسیب را در طول بازرسی های معمول بصری بهبود می بخشد و ایمنی و قابلیت اطمینان را بیشتر می کند.
قابلیت نگهداری و تعمیر
در صورت لزوم، پل های فولادی را می توان به طور موثر تعمیر کرد و در خدمت باقی ماند و نیازی به تعویض کامل نداشت. قطعات را می توان با فولاد اضافی تقویت کرد، یا قطعات را می توان بدون حذف دائمی پل از سرویس جدا کرد و جایگزین کرد. ضربه ها و آسیب های ناشی از وسایل نقلیه بیش از حد در زیر پل اغلب به راحتی با تکنیک های ثابت گرما اصلاح می شوند. نگهداری، تعمیرات و بازسازی یک پل فولادی اغلب می تواند با حفظ تمام یا بخشی از ترافیک روی سازه اتفاق بیفتد، در حالی که سودمندی در حال کار پل موجود را افزایش می دهد.
روبنای سبک
روسازههای پلهای فولادی معمولاً سبکتر از سایر مصالح ساختمانی هستند که معمولاً منجر به فونداسیونهای کوچکتر و کمهزینهتر میشوند. همچنین، روسازههای سبکتر معمولاً منجر به کاهش نیروهای لرزهای میشوند که میتواند یک مزیت بزرگ در مناطق لرزهای بالا باشد.
پل های اسب کار (Workhorse)
پلهای فولادی فرصتهایی را به مالکان در دهانه کوتاه، روگذر معمولی، بازار پل اسبکار نیز ارائه میدهند. پل های فولادی می توانند راه حلی مقرون به صرفه برای دهانه های کوتاه، با استفاده از مقاطع نورد استاندارد یا تیرهای صفحه استاندارد و همچنین سیستم های پوشش مدرن ارائه دهند. هنگامی که یک تعویض سریع برای دهانه کوتاهتر لازم باشد، فولاد توانایی مدولار بودن را در ساخت و ساز ارائه میدهد و بخشهای نورد را میتوان به راحتی در دسترس قرار داد.
اصلاح و سازگاری آینده
اجزای پل فولادی سازهای را میتوان در صورت نیاز در آینده برای رسیدگی به افزایش بارهای زنده، بارگذاریهای زنده جدید، تعریض جادهها یا سایر تغییرات در پیکربندی، تقویت و منطبق کرد. مواد دیگر سازگاری یکسانی ندارند و اغلب برای بارگذاری های جدید یا تغییر در پیکربندی نیاز به تعویض دارند.
کیفیت و قابلیت پیش بینی
ساخت خارج از محل اجازه می دهد تا برای شرایط کنترل شده، تضمین یک محصول با کیفیت بالاتر پیکربندی به تحمل دقیق. در حالی که همه پل ها نوعی حرکت را تجربه می کنند، یک پل فولادی سازه ای به شیوه ای قابل پیش بینی رفتار می کند تا راحتی را برای عموم مسافران فراهم کند.
کاربردهای راه آهن و ترانزیت
پلهای فولادی به دلیل استحکام و سختی بالایی که فولاد میتواند بهعنوان پلهای عرشه، تیرهای عبوری یا خرپایی ایجاد کند، برای کاربردهای راهآهن و حملونقل مناسب هستند. نسبت استحکام به وزن بالای فولاد برای تحمل بارهای زنده ریلی که تقریباً پنج برابر بارهای زنده سنتی بزرگراه هستند، ایده آل است. از ویژگی های سختی ارائه شده توسط پل های فولادی می توان برای برآورده کردن انحراف بار زنده و الزامات عملیاتی بارگذاری راه آهن و حمل و نقل استفاده کرد.
ماندگار و بادوام
سختی، استحکام در هر دو حالت کشش و فشار، و توانایی خم شدن بدون ترک یا شکستگی از مزایای ذاتی فولاد سازه ای است. در مقایسه با سایر مواد، فولاد سازه ای بیشترین توانایی را برای حفظ استحکام و یکپارچگی در هنگام حوادث شدید دارد. پل های فولادی تحت بار در طول زمان دچار انقباض یا خزش نمی شوند. حتی در محیط های خورنده، پوشش های اعمال شده از فولاد سازه محافظت می کنند و طول عمر پل را افزایش می دهند. فولاد که یک ماده بادوام و بدون متخلخل است، ارزش و بازگشت سرمایه قابل توجهی را به همراه دارد.
پل فولادی از نگاهی دیگر
اولویت های اقتصادی
فولاد از دیرباز به عنوان گزینه اقتصادی برای طیف وسیعی از پل ها شناخته شده است، زیرا نشان دهنده کارآمدترین استفاده از منابع است. این پل بر بازارهای پل های با دهانه بلند، پل های راه آهن،پل های عابرپیاده و پل های بزرگراهی با دهانه متوسط تسلط دارد. اکنون به طور فزاینده ای برای سازه های بزرگراهی با دهانه کوتاه تر نیز انتخاب می شود.
استفاده بهینه از منابع
فولاد سازه ای یک ماده با کیفیت بالا است که به راحتی در سراسر جهان در درجه های مختلف گواهی شده ، در محصولات با اشکال و اندازه های مختلف در دسترس است. پیش ساخته فولاد در شرایط کنترل شده کارخانه منجر به کار با کیفیت بالا با حداقل هزینه می شود. کنترل کیفیت عالی از طریق یک رژیم آزمایش کامل در کارخانه های فولاد و در طول فرآیندهای ساخت و ساز برش و حفاری ، فیت آپ ، جوشکاری و رنگ آمیزی به دست می آید . تضمین کیفیتی که به دست می آید باید به همه مشتریان و مهندسانی که فولاد را برای پروژه پل خود مشخص می کنند، اطمینان دهد.
نسبت استحکام به وزن فولاد، وزن سازهای روبنا را به حداقل میرساند و در نتیجه هزینههای زیرسازی را به حداقل میرساند که به ویژه در شرایط بد زمین مفید است. حداقل وزن خود نیز عامل مهمی در هزینه حمل و نقل و جابجایی قطعات است. استفاده از فولاد عمق ساخت و ساز کم را تسهیل می کند، که بر مشکلات مربوط به فضای سر و سیل غلبه می کند و طول و هزینه خاکریزهای نزدیک را به حداقل می رساند
حداقل اختلال
پیشساخت قطعات فولادی در خارج از محل به این معنی است که زمان ساخت در محل، اغلب در محیطهای متخاصم، به حداقل میرسد. سرعت ساخت پل که توسط فولاد امکانپذیر شده است، اجازه میدهد تا اختلال در استفاده از راهها و راهآهن به حداقل برسد، اگر از بین نرود، با اثرات مثبت و قابل توجهی برای اقتصاد بریتانیا. وزن نسبتاً کم اجزای سازهای فولادی امکان نصب بخشهای بزرگ را فراهم میکند. در برخی شرایط پل های کامل را می توان یک شبه به موقعیت خود منتقل کرد.
طیف گسترده ای از روش ها و توالی های ساخت برای پل های فولادی موجود است. آنها را می توان تکه تکه با جرثقیل بلند کرد. آنها را می توان با لغزش یا غلتیدن از تکیه گاه پرتاب کرد، یا می توان آنها را بلغزانید یا به موقعیت خود منتقل کرد . فولاد از نظر توالی نصب و قطعیت از نظر برنامه انعطاف پذیری را ارائه می دهد. قطعات را میتوان متناسب با محدودیتهای دسترسی در محل اندازهگیری کرد و پس از نصب، تیرهای فولادی بسترهایی را برای عملیاتهای بعدی فراهم میکنند
ماندگاری
صاحبان پل به طور فزاینده ای به فولاد به دلیل دوام و مزایای کم نگهداری آن اهمیت می دهند.
پل های فولادی اکنون عمر ثابتی دارند که بیش از 100 سال است. فولاد عمر خستگی قابل پیش بینی دارد و عناصر ساختاری قابل مشاهده و در دسترس هستند. هر نشانه ای از وخامت به آسانی آشکار است، بدون نیاز به بررسی های گسترده. خوردگی یک اثر سطحی است که به ندرت یکپارچگی ساختاری پل را به خطر می اندازد و هر مشکلی ممکن است به سرعت با رنگ آمیزی مجدد نواحی آسیب دیده برطرف شود.
پیشرفت در فناوری پوشش و تعهد صنعت به آموزش اعمال کننده پوشش بدین معنی است که انتظار می رود آخرین سیستم های حفاظتی بیش از 30 سال قبل از نیاز به تعمیر و نگهداری دوام داشته باشند. علاوه بر این، استفاده از فولاد هوازدگی رنگ نشده ، که تقریباً نیازی به تعمیر و نگهداری ندارد، به طور فزاینده ای محبوب است، زیرا به عنوان گزینه نهایی کم تعمیر و نگهداری برای ساخت پل شناخته می شود.
تطبیق پذیری
پل های فولادی به راحتی با تغییرات در پیکربندی جاده و افزایش بارگذاری سازگار هستند که باعث می شود انواع دیگر سازه ها قبل از عمر طراحی اولیه خود منسوخ شوند.
یکی از نمونه های قابل توجه پل معلق تامار در پلیموث است که به دلیل افزایش بار و حجم ترافیک نیاز به تعریض و تقویت داشت. راه حل این بود که عرشه بتنی را با عرشه فولادی سبک جدید جایگزین کنیم و بخش های کنسول فولادی را اضافه کنیم. نتیجه این بود که پل 5 لاین تعریض شده تنها 25 تن سنگین تر از ساختار 3 خطه قدیمی بود و قادر بود کامیون های 44 تنی را در خود جای دهد.
پلهای فولادی همچنین در صورت بروز حوادث، با تکنیکهای ثابتشده مانند صاف کردن حرارتی، امکان تقویت یا تعمیر آسان و سریع را دارند که اطمینان حاصل میکند که سازههای آسیبدیده به زودی مورد استفاده قرار میگیرند.
اولویت های زیست محیطی
هیچ چیز طبیعی یا پایدارتر از ساختن دنیای ما با فولاد نیست. آهن، ماده اولیه اولیه، فراوان ترین عنصر روی زمین است. قطب نما به سمت شمال حرکت می کند زیرا آهن سیاره مانند آهنربا به آن قطبیت می دهد. این منبع طبیعی تقریباً پایان ناپذیر را می توان به طور نامحدود بدون از دست دادن دارایی یا عملکرد بازیافت کرد .
بازیافت و استفاده مجدد
فولاد بازیافتی ترین مصالح ساختمانی است و انتخاب آن برای پل ها نشان دهنده مدیریت پایدار منابع طبیعی است. هنگامی که یک پل فولادی به پایان عمر مفید خود می رسد، تیرها را می توان به اندازه های قابل کنترل برای تسهیل تخریب برش داد و برای بازیافت به کارخانه فولاد بازگرداند . حدود 99 درصد از فولاد سازهای یا راه خود را به فرآیند فولادسازی بازمییابد ، جایی که برای تولید محصولات جدید فولادی استفاده میشود یا دوباره مورد استفاده قرار میگیرد . هیچ تخریبی در عملکرد فولاد بازیافتی وجود ندارد . از طرف دیگر، اجزای سازنده پل های فولادی را می توان در سازه های دیگر مورد استفاده مجدد قرار داد. کل پل ها جابه جا شده اند و پل ها را می توان با سهولت در جابجایی آینده طراحی کرد.
حداقل CO2 و بار انرژی
طراحان و مشخصکنندهها میتوانند از اعلامیه محصول زیستمحیطی تولیدکننده فولاد مناسب (EPD) استفاده کنند، با این فرض که میدانند محصول فولادی آنها از کجا تامین میشود.
با این حال، اگر منبع محصول فولاد ناشناخته باشد، که به طور کلی در مرحله طراحی وجود دارد، توصیه می شود از یک مقدار متوسط که منعکس کننده ترکیب مصرف متوسط کشور است استفاده شود. این به این دلیل است که فولاد کالایی است که در سطح جهانی معامله می شود و بنابراین، برای مثال، در نظر گرفتن میانگین ارزش تولید، نماینده مصرف کشور نیست
حداقل ضایعات
تولید خارج از محل در کارخانههای ساخت مدرن با استفاده از ماشینآلات پیشرفته CNC که با نرمافزار CAD ادغام شدهاند، تضمین میکند که ضایعات هم در حین ساخت عناصر فولادی و هم در محل به حداقل میرسد. به حداقل رساندن ضایعات با طراحی های خوب که استفاده از مواد را به حداقل می رساند، ترویج می شود. صنعت پل فولادی طیف کاملی از پشتیبانهای فنی را برای طراحان برای ترویج این هدف فراهم میکند.
ساخت و ساز سبک
ماهیت سبک وزن یک پل فولادی به این معنی است که سبک ترین ردپای ممکن را از خود به جای می گذارد. حداقل کار فونداسیون نه تنها به دلایل هزینه، بلکه برای به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی مطلوب است. حفاری، حمل و نقل و دفع مواد زیربنایی نیاز به انرژی دارد، CO2 ایجاد می کند و حرکت کامیون ها برای جامعه محلی آزاردهنده است. بهتر است در صورت امکان حداقل مزاحمت زمین ایجاد شود و فولاد به رسیدن به این هدف کمک می کند.
اولویت های اجتماعی
جامعه به طرق مختلف از مزایای ارائه شده توسط راه حل های پل فولادی سود می برد. پل های فولادی شاخص طراحی خوبی دارند. آنها مقرون به صرفه و سریع در ساخت هستند و باعث بازسازی بسیاری از مناطق صنعتی سابق، اسکله و کنار کانال شده اند.
جوامع پایدار
ساخت خارج از محل پل های فولادی در محیط کارخانه، شغلی را برای نیروی کار نزدیک به محل زندگی آنها فراهم می کند. این به نفع زندگی خانوادگی و ترویج جوامع باثبات است. سرمایهگذاری مستمر در کارخانهها و ماشینآلات جدید و پایداری طولانیمدت مشاغل در کارخانه فولادسازی ، به آموزش نیروی کار متخصص کمک میکند. چنین توسعه مهارت هایی هم انگیزه نیروی کار را ایجاد می کند و هم کارایی ساخت پل فولادی را افزایش می دهد .
سلامت و امنیت
هنگامی که سلامت و ایمنی در نظر گرفته می شود ، پل های فولادی بهترین گزینه هستند . ساخت خارج از محل به این معنی است که فولاد در شرایط کارخانه ایمن تولید می شود. تولید خودکار، با استفاده از جوشکارهای رباتیک، محیط های کاری ایمن تری را ایجاد می کند. از آنجا که اکثر کارهای ساخت و ساز خارج از محل است، کار نصب فولاد در محل ذاتاً ایمن تر است، با تجارت و عوامل عملیاتی بسیار کمتری درگیر است و سریعتر است، بنابراین زمان کار در ارتفاع در محیط های متخاصم به حداقل می رسد.
انجمن فولادسازی ساختمانی بریتانیا یک برنامه تحقیقاتی، آموزشی و انتشاراتی مستمر با هدف بهبود عملکرد ایمنی بسیار معتبر صنعت ساخت و ساز فولادی دارد. گواهی واگذاری سایت ایمن BCSA یک نمونه برجسته از یک روش کار ایمن مدرن است و منشور پایداری BCSA که همه شرکت های عضو می توانند در آن ثبت نام کنند، نشان دهنده ابتکار عمل برتر دیگری از بخش ساخت و ساز فولاد است.
حداقل تاثیر
ماهیت سبک وزن پل های فولادی و این واقعیت که قطعات در خارج از محل تولید می شوند به معنای بازدید بسیار کمتری از سایت توسط وسایل نقلیه سنگین است که به نفع جوامع محلی است. دوره ساخت و ساز سریع معمولاً برای یک پل فولادی به این معنی است که تأثیرات آن بر مردم و مشاغل محلی را می توان به حداقل رساند.
پل های زیبایی شناختی
فولاد امکانات معماری گسترده ای دارد. پل های فولادی را می توان به گونه ای ساخت که سبک یا محکم به نظر برسند، و می توانند به هر شکل یا فرمی مجسمه سازی شوند. کیفیت بالای سطح فولاد باعث ایجاد خطوط تیز و تمیز می شود و امکان توجه به جزئیات را فراهم می کند. روش های ساخت مدرن به راحتی می توانند انحنا را هم در پلان و هم در ارتفاع ایجاد کنند. رنگ آمیزی فولاد رنگ و کنتراست را معرفی می کند و رنگ آمیزی مجدد می تواند ظاهر پل را تغییر دهد یا تازه کند.
پل های فولادی یکی از ویژگی های اساسی زیرساخت ها و چشم انداز یک کشور هستند. تعداد کمی از سازههای ساخته شده توسط انسان، فنی را با زیباییشناسی به گونهای تداعیکننده ترکیب میکنند. به پل بعدی که می بینید با دقت نگاه کنید. به احتمال زیاد از فولاد ساخته شده است.
تصاویری از مراحل ساخت و نصب پل:
مجموعه آیین نامه های کاربردی در زمینه پل ها و سازه های فولادی در حوزه ساختمان و حمل و نقل
آیین نامه روسازی آسفالتی راه های ایران نشریه شماره 234
راهنمای تعیین عمق فرسایش و روش های مقابله با آن در محدوده پایه پلها نشریه شماره 260
آیین طرح هندسی راه آهن نشریه شماره 288
دستوالعمل مطالعات هیدرولیکی و آبشستگی پل نشریه شماره 302
راهنمایی طراحی دیوارهای حائل(بازنگری اول) ضابطه شماره 308
شرح خدمات مطالعه جامع حمل و نقل شهری و حومه ضابطه شماره 314
آیین نامه طرح و محاسبه پل های بتن آرمه (بخش الحاقی به آیین نامه بتن ایران “آبا”) نشریه شماره 389
دستورالعمل طراحی پل های فولادی نشریه شماره 395
شرح خدمات همسان مطالعات طرح های احداث راه آهن نشریه شماره 411
شرح خدمات همسان مطالعات طرح های بهسازی راه نشریه شماره 412
شرح خدمات همسان مطالعات طرح های احداث راه نشریه شماره 413
آیین نامه طرح هندسی راه های ایران نشریه شماره 415
آیین نامه طرح پلهای راه و راه آهن در برابر زلزله نشریه شماره 463
دستورالعمل طراحی، اجرا و نگهداری روسازی بتنی راه ها ضابطه شماره 731
معروف ترین آییننامه های طراحی سازههای فولادی
آییننامههای طراحی سازههای فولادی
آییننامههای طراحی حاصل تحقیقات نظری و تجربی پژوهشگران در زمینههای مرتبط می باشد.
اغلب ضوابطی که در آیین نامه ها به صورت فرمول یا دستورالعمل ارائه شده است حاصل تلاش محققان و کارشناسانی است که نهایتا با قضاوت صحیح و مهندسی خود به آن دست یافته اند.
معروفترین آییننامههای طراحی سازه های فولادی به شرح زیر می باشند.
آییننامه AISC
آیین نامه AISC اصلی ترین و مهم ترین آیین نامه ای که حاوی ضوابط طراحی سازه های فولادی در کشور ایالات متحده آمریکاست.
آیین نامه AISC که مخفف (( American Institute of Steel Construction)) می باشد تا سال 1986 عمدتا مبتنی بر روش تنش مجاز بود. از آن سال به بعد آیین نامه AISC ضوابط طراحی را براساس روش مقاومت نهایی را نیز ارائه داد.
تفاوت این دو روش نتیجه تفاوت بین دو معیار تسلیم و معیار پلاستیک است.
آییننامههای طراحی دیگر کشور آمریکا برای سازه های فولادی دیگر به شرح زیر می باشد.
طراحی پل های فولادی: آیین نامه AASHTO
طراحی پل های فولادی: آیین نامه AREA
طراحی و اجرای جوش در سازه های فولادی: آیین نامه AWS
طراحی مباحث خاص سازه فولادی: آیین نامه SSRC
آیین نامه BS
آیین نامه BS حاصل تحقیقات و پژوهش کارشناسان کشور انگلستان می باشد.
از دیگر آیین نامههای طراحی کشور انگلستان به آیین نامه زیر می توان اشاره کرد.
آیین نامه BS449 برای ساختمان ها فولادی
آیین نامه BS153 برای پل های فولادی
آیین نامه DIN
آیین نامه DIN شامل DIN1050 و DV804 برای کشور آلمان می باشد که به ترتیب برای ساختمان های فلزی و پل های فلزی است.
آیین نامه CM56
آیین نامه CM56 برای ساختمانهای فولادی برای کشور فرانسه می باشد.
آیین نامه TUPM
آیین نامه TUPM برای ساختمانهای فولادی برای کشور روسیه می باشد.
آیین نامه AS4100
آیین نامه AS4100 برای ساختمانهای فولادی برای کشور استرالیا می باشد.
آیین نامه طراحی سازه های فولادی ایران
آیین نامه طراحی سازه های فولادی ایران به نام مقررات ملی ساختمان ایران مبحث 10 می باشد. که عمدتا استخراج شده از آیین نامه AISC آمریکا می باشد.